
Szerző: Krisztian Szabo
Amikor 5 évesen leültem a számítógép elé, két játék közül választhattam: pasziánsz vagy sakk. Azóta tudom, hogy a sakk nem csupán játék – hanem egy gondolkodási rendszer, amely megtanít előre látni, logikusan reagálni, és úgy dönteni, mintha minden lépés tétre menne. Azóta is ezt teszem – már nemcsak a táblán, hanem vállalatvezetők, fejlesztők és stratégák mellett is, a világ minden pontján.
A digitális piacon naponta vívunk gyors tempójú “sakkjátszmákat”: mit lép a konkurens? Mit lép a fogyasztó? Mi történik, ha nem lépek időben? A sakkban és az e-kereskedelemben is a legnagyobb hiba az, ha valaki csak a következő lépésig lát.
A jó játékos (vagy jó döntéshozó) nem a trükkökben hisz, hanem a mintázatokban. Tudja, mikor támadjon, mikor építkezzen, mikor cseréljen és mikor várjon. És nemcsak a saját lépéseit tervezi, hanem a másik fejével is próbál gondolkodni – ez az igazi stratégiai előny.
A sakkozók gondolkodását üzleti nyelvre lefordítani nem misztikum – csak gyakorlat és szemlélet kérdése. Én abban segítek, hogy ez a szemlélet ne csak a vezércseréknél jusson eszünkbe, hanem minden döntés előtt, legyen az egy termékoldal árazása vagy egy kampányidőzítés.
A sakktábla megtanít: minden lépésed üzenet. A kérdés az, mit kommunikálsz vele – és mennyire vagy vele előrébb, mint a piac.